Am fost întrebată în emisiuni de mai multe ori zilele acestea ce poate face un Guvern interimar și cât poate dura acest interimat. Fiind o problemă de actualitate și de interes pentru cetățeni, aduc scurte precizări:
- Constituția nu prevede o perioadă de timp pentru interimat. Art. 110 alin. (4) menționează că durează până la depunerea jurământului de membrii noului Guvern. E firesc să fie așa pentru că țara nu poate rămâne nicio secundă neguvernată în aspectele curente
- Guvernul interimar îndeplinește „numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice”. Codul administrativ ne traduce mai în concret: nu se pot emite OUG sau OG, nici iniția proiecte de lege. Se pot emite doar HG-uri strict încadrate în limitele de mai sus.
- Cum încălcarea Constituției și a legilor, în general, a fost la ordinea zilei în ultima perioadă, dacă Guvernul interimar ar dori să reglementeze o anumită situație, ar putea adopta o HG cu nerespectarea acestor limite, poate intrând chiar în sfera de competență a legilor, act administrativ care ar fi în vigoare și obligatoriu pentru că tot legea în România spune că un astfel de act este obligatoriu până când e anulat în instanță sau suspendat – iar aici strict față de persoanele care solicită suspendarea efectelor sale în instanță.
Ca și concluzie: limitele de acțiune ale Guvernului interimar Florin Cîțu sunt restrânse, însă felul în care a operat în ultima perioadă arată clar că în realitate poate face tot ceea ce dorește domnia sa – confiscând țara pe persoană fizică (aș aminti aici că nu au fost alocați bani pentru sănătate pentru a combate efectele pandemiei, ci respectivii bani au fost alocați discreționar din fondul de rezervă aflat la dispoziția Guvernului primarilor PNL, PSD și UDMR, respectiv a avut loc majorarea subvențiilor partidelor politice…toate acestea după demisia miniștrilor USR PLUS, care nu pot gira astfel de comportamente iresponsabile).
Oare mai crede cineva în țara asta că Florin Cîțu mai are legitimitate pentru a ocupa mai mult decât actualul interimat?