Pentru cine nu mă cunoaște, sunt deputat la primul mandat, membru al Comisiei juridice și al Comisiei pentru drepturile omului pe fundamentul profesiei de avocat.
Ce poate nu știți este că în realitate sunt puțini oameni care se gândesc zi de zi la politici publice în zona de justiție și muuuuult mai puțini cei dintre ei care o fac cu adevărat în interes public, cu bună-credință, trezindu-se în fiecare dimineață cu asta în gând. Mărturisesc că mă consider în această ultimă categorie.
Sunt în opoziție, iar asta aduce automat mai puține rezultate și multă muncă în spatele celor care sunt obținute. Cu toate acestea, NU EXISTĂ demers pe care să îl faci în Parlament și care să nu aibă efecte – de o amploare mai mică sau mai mare.
1️⃣ Pentru acces la justiție pentru cetățeni, la începutul anului 2023 a intrat în vigoare Legea nr. 31/2023, pe care am inițiat-o împreună cu colegul meu, deputatul USR Mihai Badea.
Cred personal că e o mare reușită ca mulți români cu venituri reduse să își poată rezolva problemele!
Beneficiază de acoperirea tuturor costurilor aferente unui proces o persoană care are un venit brut de 825 lei/membru de familie, iar persoana cu un venit brut de 1650 lei/membru de familie beneficiază de acoperirea a 50% din cuantumul cheltuielilor unui proces (raportat la valoarea salariului minim pe economie de la începutul anului 2024, pentru că dacă salariul minim va crește, cresc și plafoanele mai sus menționate).
Se deblochează multe alte situații „înghețate”, care implică mai multe persoane și mai multe situații.
MENȚIUNE: Acces la justiție înseamnă și o durată mai scurtă a proceselor. Inițiativa mea legislativă privind reducerea duratei proceselor prin digitalizarea modalității de desemnare a experților cu desemnarea aleatorie a celor cu o încărcătură mai redusă, care se pot ocupa automat mult mai rapid de expertiza încredințată, deși nu a fost încă adoptată. Este însă în cameră decizională, cu avize pozitive și punct de vedere favorabil de la Guvern. Sunt premise ca în prima parte a anului 2024 acest proiect să fie adoptat și să intre în vigoare. Proiectul de lege poate fi urmărit aici.
2️⃣ Tot pentru acces la justiție e și solicitarea mea constantă, reiterată anual prin amendamente la bugetul de stat, pentru scoaterea la concurs a mai multor posturi de magistrați și grefieri. Mai mulți magistrați înseamnă mai puține cauze per complet, adică o atenție sporită, poate termene mai reduse etc. În 2023 s-au scos la concurs 350 de posturi la concursul de admitere în magistratură, mult mai multe ca în anii precedenți. Multiple cauze de presiune au dus la asta, inclusiv cerințe exprese de la tribuna parlamentului. Mă opun pensiilor speciale ale magistraților și cred că ei au în realitate nevoie de condiții decente de muncă.
MENȚIUNE: Spuneam că orice acțiune din Parlament generează efecte. Încă nu sunt rezultatele scontate deoarece doar în toamnă am înregistrat următorul proiect tot pentru un real acces la justiție. Inițiativa legislativă propune accesibilizarea chemării în judecată a administrației publice pentru abuzuri de către cetățeni.
3️⃣ O reușită e nu doar când se adoptă o lege pe care ai inițiat-o, dar și când reușești să contribui la blocarea unui proiect de lege toxic, față de care exista intenția de adoptare. Asta s-a întâmplat cu un proiect de lege care intenționa să aducă mai multe procese la judecătorii, instanțele cele mai aglomerate, deja sufocate și cu 1/3 din pozițiile de judecători din schema de personal vacante. Dacă ar fi trecut acest proiect, față de care m-am luptat având ca bază dialogul cu judecătoriile din România, pur și simplu s-ar fi blocat complet justiția.
4️⃣ În zona de infrastructură, am depus o interpelare în sensul prioritizării lucrărilor pentru Judecătoria Turda și Palatul de Justiție din Cluj. Mi s-a confirmat începutul lucrărilor la Turda la debutul anului, iar la finalul anului însăși ministra justiției a confirmat public că încep lucrările la Cluj. Să nu credeți că se întâmplă ceva bun fără ca cineva să tot insiste ;)
5️⃣ Finalul anului a dus și modificarea Codului penal în sensul agravării infracțiunii de hărțuire sexuală în raporturile profesori-elevi/studenți, inițiativă a colegului deputat Teniță Cătălin, la care am dat și eu o mână de ajutor. E vorba despre Legea nr. 430/2023.
6️⃣ Tot la capitolul reușite legislative, pentru respect în actul de justiție, trebuie să oferi la rândul tău respect. Prin Legea nr. 50/2023, pe care am inițiat-o, am reparat o inechitate față de grefieri, care era singura profesie juridică exclusă din eroare de la posibilitatea de a intra în avocatură, cu examen, ca definitiv dacă ai 5 ani vechime.
MENȚIUNE: Protestele din justiție în 2023, inițiate întâi de magistrați pentru pensiile lor speciale, apoi de grefieri pentru că de 5 ani le e amânată plata sporurilor salariale câștigate în instanță și nici în 2024 nu au fost bugetate lovește, de fapt, în categoria cea mai vulnerabilă, în justițiabili. Am propus un amendament la bugetul de stat pentru plata a 1/3 din drepturile salariale restante ale grefierilor (respins, deci nu e o reușită pentru moment), însă menționez că justițiabilii nu ar putea fi despăgubiți pentru durata nerezonabilă a proceselor din cauza multiplelor incidente de acest gen decât prin chemarea în judecată a statului Român la CEDO…
7️⃣ Pe partea de execuție penală am observat că după ce am trimis o interpelare cu privire la stadiul construcției de noi locuri în penitenciare la începutul lui 2023, Ministerul Justiției a început să comunice pentru prima dată și pe acest subiect. Plătim prea mulți bani la CEDO pentru condițiile de detenție precară astfel încât să ne permitem să nu punem cu adevărat accent pe acest subiect.
MENȚIUNE: Am avut un dialog foarte bun cu consilierii de probațiune în 2023. Am reușit să atrag atenția tuturor conducătorilor de instituții din justiție prezenți (ministra justiției, președinta ÎCCJ, procurorul general, reprezentanți CSM, CCR etc.) asupra necesității scoaterii la concurs a peste 300 de posturi de consilieri de probațiune în 2024 și reglementarea veniturilor lor odată cu noua lege a salarizării unitare în 2024, având și amendamente la bugetul de stat în acest sens.
8️⃣ Am atras atenția asupra eforturilor necesare în abordarea reformelor judiciare prin discursul ținut în acest sens în fața a foști președinți de țară, miniștri și diplomați din țări de pe mai multe continente în Skopje, Macedonia de Nord, la Forumul de Diplomație Culturală. În această ocazie, la fel ca în toate deplasările externe avute în 2023, am militat pentru intrarea rapidă și deplină a României în Schengen.
9️⃣ Am comunicat cu toate instanțele din România pentru implementarea legislației din 2021 (inițiată de mine) în vederea comunicării hotărârilor judecătorești pe e-mail – un pas normal pentru vremurile noastre. Iar noile prevederi legale încep să își vadă efectele. Aproximativ 20% din hotărâri s-au comunicat pe e-mail în 2023, la mai mult de un an de la intrarea în vigoare a legii.
1️⃣0️⃣ Am pus o cărămidă în plus pentru fixarea proceselor pe ore (oamenii să nu aștepte cu orele pe coridoare pentru judecarea cauzei lor) prin faptul că pe lângă modificarea regulamentelor instanțelor în acest sens, la inițiativa mea și Parlamentul a dat un vot în unanimitate pe acest principiu. Așadar, vocea justițiabililor, prin intermediul celor care îi reprezintă în forul legislativ, sperăm că va fi auzită din ce în ce mai mult.
MENȚIUNE: Nu sunt reușite (încă), însă merită punctate inițiativele legislative care vizează zona de justiție înregistrate în 2023:
➡️ protejăm statul și victimele infracțiunilor, permițându-le să exercite o cale de atac împotriva hotărârii prin care se respinge luarea măsurilor asiguratorii asupra averii inculpatului – mai multe detalii aici.
➡️ facilităm confiscarea extinsă asupra averii infractorilor condamnați penal definitiv, prelunging termenul în care se poate dispune această măsură- proiect inițiat împreună cu colegul meu, deputatul USR Victor Ilie – mai multe detalii aici.
➡️ „noi piedici” împotriva fugarilor – interzicerea automată a părăsirii țării de către persoanele condamnate penal în primă instanță la pedeapsa cu închisoarea de minim 3 ani, de la momentul rămânerii în pronunțare în apel până la pronunțarea efectivă a hotărârii definitive, cu operaționalizarea brățărilor electronice în aceste situații – mai multe detalii aici.
A lucra politici publice în general e complex și complet diferit față de cum se așteaptă oamenii. A fi implicat în politicile publice pe justiție e și mai dificil pentru că există rezistență mare la schimbarea unei virgule…să nu mai discutăm de chestiuni esențiale. Dar cu pasiune, perseverență și dorință reală de schimbare în bine am demonstrat că se pot face pași înainte!
Oana Murariu – deputat USR de Cluj, președintele USR Cluj